Zobacz Znikam – O kampanii

Co roku w Polsce samobójstwo popełnia prawie dwukrotnie więcej osób niż ginie
w wypadkach samochodowych. Ponad pół tysiąca z nich to dzieci i młodzież do 19 roku życia.

Celem kampanii Zobacz…ZNIKAM jest zwrócenie uwagi na problem samobójstw wśród dzieci i młodzieży. Wierzymy, że potrzebna jest szeroko rozumiana edukacja społeczna, która obali funkcjonujące szkodzące stereotypy, będzie promować pozytywne skuteczne wzorce postępowania w obliczu kryzysowych sytuacji oraz zwiększy wrażliwość społeczną. Chcemy położyć nacisk na dostrzeganie problemu i mówienie o nim oraz edukować jak sobie z nim radzić, tak by temat samobójstw wśród najmłodszych nie musiał dłużej funkcjonować jako tabu. Byśmy mogli zobaczyć… i nie dać im ZNIKNĄĆ.

Kampania skierowana jest do otoczenia dzieci i młodzieży – do rodziców i instytucji, które mają z nimi bezpośredni kontakt. Będą mogli oni znaleźć w jednym miejscu wszelkie potrzebne informacje i materiały.

       Almost twice as many people commit suicide than die in car accidents in Poland each year.
More than five hundred of them are children and adolescents younger than 19 years.

The purpose of campaign Look… I’M DISAPPEARING it to point out the threat of suicides among children and adolescents. We believe that society needs extensive education, which will debunk harming stereotypes, will promote positive and effective patterns of reaction to crisis and will sensitize the society. We want to place emphasis on ability to recognize the problem, start talking about it and educate how to cope with it, so the subject of suicides among the youth wouldn’t be considered as a taboo anymore. In order to see those in need… and don’t let them DISAPPEAR.

The campaign is targeted to families and institutions, who are in direct contact with children and adolescents. Here they can find all necessary information and materials.

Kampania składa się z następujących elementów:Kampania Zobacz… Znikam, organizowana jest przez Fundację Zobacz… Jestem. Rozpoczyna się one wraz z obchodami Światowego Dnia Przeciwdziałania Samobójstwom tj. 10 września br.

  • konferencji prasowej w Warsztacie Warszawskiem przy Placu Konstytucji 4 w Warszawie
  • strony internetowej – zobaczznikam.pl, która w całości poświęcona jest tematyce samobójstw wśród najmłodszych
  • pięciu spotów udostępnionych w portalach społecznościowych
  • czterech plakatów ukazujących prezentowaną tematykę
  • wywiadów telewizyjnych
  • wywiadów radiowych
  • materiałów przygotowanych dla rodziców, szkół, specjalistów i mediów chcących pomóc, wspierać i działać na rzecz profilaktyki samobójstw dzieci i młodzieży
  • możliwości zostania ambasadorem kampanii i działania na rzecz profilaktyki samobójstw dzieci i młodzieży

Patronem honorowym Kampanii Zobacz… ZNIKAM jest: Rzecznik Praw Dziecka. Ponadto patronami są: International Association for Suicide Prevention (IASP) oraz Polskie Towarzystwo Suicydologiczne.

Kampania Zobacz… ZNIKAM rozpoczyna się 10 września w Światowy Dzień Przeciwdziałania Samobójstwom.

swiatowy-dzien

Pierwszy Światowy Dzień Zapobiegania Samobójstwom odbył się w 2003 roku i był inicjatywą Międzynarodowego Stowarzyszenia Zapobiegania Samobójstwom i Światowej Organizacji Zdrowia (WHO). Od tego czasu, światowy dzień zapobiegania samobójstwom obchodzony jest co roku 10 września.

Według Światowej Organizacji Zdrowia nawet ponad 800 tysięcy ludzi każdego roku popełnia samobójstwo na świecie.

Oznacza to, że: co 40 sekund samobójstwo popełnia jedna osoba.

Próbując szacować skalę prób samobójczych, tę liczbę należy zwiększyć 25 krotnie. Jeszcze więcej jest ludzi, którzy zostali dotknięci samobójstwem lub próbą odebrania sobie życia przez osobę im bliską.

Przyłącz się, Informuj, Dbaj” to trzy słowa, które są  tematem Światowego Dnia Zapobiegania Samobójstwom 2016, którego inicjatorem jest International Association for Suicide Prevention, wspierające działania Kampanii Zobacz… ZNIKAM.

Co oznaczają trzy kluczowe słowa?

Przyłącz się

Utrzymywanie relacji z innymi ludźmi zmniejsza ryzyko samobójstwa. Staraj się zrozumieć lub podziel swoimi doświadczeniami.

Informuj

Otwartość w komunikacji jest niezbędna, jeśli chcemy zwalczać problem samobójstw. Samobójstwo wciąż jest tematem tabu.

Chcąc jednak zmniejszyć uprzedzenie, zlikwidować mity i stereotypy związane z samobójstwami, powinniśmy traktować ten temat jak każdy inny problem zdrowia publicznego. Pamiętajmy jednak, że to nie oznacza mówienia bez przemyśleń i wskazanej ostrożności. W edukacji istotne jest edukowanie ludzi na temat: jak rozmawiać z tymi, którzy mogą być narażeni na skłonności samobójcze własne lub kogoś bliskiego.

Dbaj

Zapobieganie samobójstwom powinno stać się jednym z priorytetów zdrowia publicznego, a jego finansowanie współmierne do znaczenia i potrzeby rozwiązania problemu. Lekarze i inni pracownicy opieki zdrowotnej powinni być w stanie zidentyfikować osoby narażone na skłonności samobójcze oraz zapewnić im odpowiednią opiekę.

Jednakże przede wszystkim musimy się upewnić, że zależy nam na sobie na wzajem.

Musimy zwracać uwagę na innych, którzy mogą być w trudnej sytuacji i pozwolić im opowiedzieć swoją historię na swój własny sposób i we własnym tempie.

Osoby, które zostały dotknięte przez samobójstwo osoby bliskiej bądź mają za sobą własną próbę samobójczą mogą nas wiele nauczyć w tym aspekcie.

 

 

Koordynator i twórca Kampanii: Marta Soczewka, marta.soczewka@zobaczjestem.pl

WSZYSTKIE MATERIAŁY: PLAKATY, FILMY, INFORMACJA PRASOWA JEST DOSTĘPNA TUTAJ: http://zobaczznikam.pl/dla-mediow/

Chcesz być na bieżąco z tym co dzieje się w Kampanii? Wejdź: http://zobaczznikam.pl/category/aktualnosci/

 

Plakat Trzepak

PATRONI KAMPANII