Nagła śmierć dziecka w wyniku samobójstwa jest jednym z najtrudniejszych wydarzeń, z którymi styka się otoczenie.
Działania interwencyjne polegają na:
- Identyfikowaniu grup ryzyka oraz zapobieganiu dalszym samobójstwom
Ryzyko naśladownictwa zachowań samobójczych w populacji dzieci i młodzieży jest najwyższe w ciągu 3 tygodni bezpośrednio po samobójstwie!
- Pomocy młodym ludziom w efektywnym radzeniu sobie z uczuciem straty po samobójstwie rówieśnika
Wśród dzieci i młodzieży – świadków samobójstwa, istnieje większe prawdopodobieństwo wystąpienia zaburzeń lękowych niż u dzieci niezwiązanych z tym wydarzeniem.
U przyjaciół i znajomych – rówieśników samobójcy – istnieje większe prawdopodobieństwo wystąpienia epizodu depresji i dłuższego jej przebiegu.
Praca z klasą po śmierci samobójczej kolegi/koleżanki ma na celu:
- lepsze zrozumienie przyczyny samobójstwa
- złagodzenie poczucia winy i odpowiedzialności u osób z otoczenia samobójcy
- prewencję zachowań suicydalnych
- odreagowanie, przeżycie smutku, złości, napięcia i innych trudnych emocji
- wskazanie pozytywnych cech, zachowań osoby, która odebrała sobie życie
- pożegnanie z kolegą/koleżanką, który/a odebrał/a sobie życie
- szukanie innych rozwiązań niż samobójstwo.
Podczas pracy z klasą ważne, aby:
– pracować w małych grupach
– każdy mógł zabrać głos
– akceptować zarówno pozytywne, jak i negatywne komentarze
– nazywać „rzeczy po imieniu” – unikać eufemizmów, niejednoznacznych określeń
Jakie pytania można zadać uczniom w klasie?
- „Co czułeś, kiedy dowiedziałeś się o samobójstwie?”, „Co czujesz teraz?”, „Czy to zdarzenie wpłynęło jakoś na Twoje życie?”, „Czy zmienia Twoje myślenie?”
- „Co możesz zrobić w podobnej sytuacji?”, „Gdzie możesz szukać pomocy?”, „Czy umiesz zauważyć, że ktoś z Twojego otoczenia nie potrafi radzić sobie ze swoimi problemami?”
Jak uczniowie mogą wyrazić swoje emocje?
- „Jest mi smutno, bo….”, „Jest mi przykro, bo…”, „Lubiłem Cię za….”, „Jestem na Ciebie zły, bo…” itp.
autor: Agnieszka Stachowicz, psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży